Brief van de burgemeester aan de inwoners van Velsen - 24 maart

Frank Daleswoensdag 25 maart 2020 14:57

Beste Velsenaren,

We hebben samen een klus te klaren. Afgelopen maandag zijn er nieuwe maatregelen over evenementen en groepsvorming in werking getreden die gelden tot 1 juni. We moeten ons nog meer inspannen om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

We zullen nog minder samenkomen met andere mensen, zowel op straat als thuis. De anderhalve meter afstand die we ten opzichte van elkaar moeten houden is uitermate serieus en ik neem de maatregelen die hiervoor moeten zorgen zeer ernstig. Omdat ze nodig zijn om door deze crisis te komen.

Mijn oproep is meer dan ooit: houd je aan de regels.

Blijf zoveel mogelijk thuis, beperk fysiek contact met anderen. Houd afstand van elkaar, minimaal anderhalve meter. Kom buiten niet samen in groepen van meer dan drie personen. En merk ik dat de maatregelen die gelden voor de hele Veiligheidsregio Kennemerland, niet opgevolgd worden in Velsen, dan zullen wij als burgemeesters van de veiligheidsregio niet twijfelen om handhavend op te treden. Ik houd de lokale situatie scherp in de gaten.

Ik wil mijn dank uitspreken aan de Velsense zorgmedewerkers die zich zo daadkrachtig inzetten voor ons allemaal. En ik heb waardering voor het overgrote deel van de Velsenaren die het juiste gedrag al laten zien. Ik spreek veel mensen - natuurlijk op gepaste afstand - en hoor dat ze de maatregelen begrijpen.

Tegelijkertijd merk ik dat mensen angstig en onzeker worden en zich zorgen maken. Soms niet eens om zichzelf, maar om de mensen om hen heen. Dat geldt ook voor mij. Onze zorg en aandacht gaat daarom ook uit naar de mensen die extra kwetsbaar zijn. Naar ouderen, naar mensen in tehuizen en al die anderen die tot een risicogroep horen. En naar de Velsense slachtoffers die besmet zijn geraakt. Ook voor mij komt het dichtbij, een vriend van mij ligt aan de beademing op de Intensive Care. En het was voor mij een schok om te horen dat we in Velsen inmiddels een overledene te betreuren hebben als gevolg van het virus. Ik wens de nabestaanden, namens het hele college en de gemeente, veel sterkte met hun verlies.

Dit is heftig en het moet ons van één ding bewust maken. Dat we met zijn allen de verstandige dingen moeten doen. Zorg ervoor dat je onderdeel bent van de oplossing en niet van het probleem. Zo gaat het ons lukken om hier samen uit te komen. Wij, de inwoners van Velsen, en al die instellingen, verenigingen en bedrijven die geraakt worden door het virus.

Graag sluit ik af door te zeggen dat ik ook de komende week weer op jou reken. Blijf de instructies volgen en leef deze na! Houd hiervoor onze  website en de website van het rijk in de gaten. Laten we er samen de schouders onder zetten en positief blijven denken. En blijf op elkaar letten, zodat er niemand buiten de boot valt. Alvast hartelijk dank daarvoor!

Jouw burgemeester, Frank Dales