Werkbezoek IJmuider Reddingsbrigade

447DAC6F-8824-4241-824C-53387C0D9B50.jpegzaterdag 12 september 2020 19:54

Op zaterdagochtend was Frank Cornet namens CU Velsen te gast bij de Reddingsbrigade IJmuiden. Onder de indruk van professionaliteit én passie van deze mooie vrijwilligersorganisatie. Nu zorgen dat ze naar het zuiden weer goed overzicht krijgen over strand en zee!

In 1933 werd de Reddingsbrigade IJmuiden opgericht. Eenvoudige vletten werden op een kar met een paard ervoor het strand op getrokken voor het redden van zwemmers in nood. Vandaag was ik met de gemeenteraad op het strand bij onze Lifeguards te gast om te kijken hoe het er nu toe gaat.
Er is heel veel veranderd. Er staat een geweldig professionele organisatie. Maar nog steeds zijn het vrijwilligers. De professionaliteit is een vereiste in een land waarin veiligheid heel belangrijk wordt gevonden. Daarom werkt de Reddingsbrigade nauw samen met de KNRM. De KNRM werkt óp het water en op zee, de Reddingsbrigade op het strand en de eerste kilometer van de kust. Daarnaast wordt nauw samengewerkt met de Veiligheidsregio en met de hulpdiensten. De Reddingsbrigade is een vrijwilligersorganisatie met in IJmuiden 70 mensen. Lifeguard word je niet zomaar. Het begint vaak in het zwembad waar je wordt gescout. Van daaruit begin je als trainee en kan je uiteindelijk doorgroeien teamleider en senior lifeguard. De professionalisering brengt mee dat veel aandacht wordt besteed aan opleiding op allerlei terrein, van sociale vaardigheden via EHBO en reanimatie tot vaarbewijzen.
De steeds hogere eisen aan professionalisering van deze vrijwilligers zorgt ook voor steeds hogere kosten. Maar zoals het vaak gaat worden wel allerlei taken en verantwoordelijkheden afgedwongen, maar gaat dit zonder de daarvoor benodigde budgetten. En het is nu niet (zoals vroeger) alleen in de zomer druk op strand en zee, maar door surfen en kite surfen is nu ook in voor- en najaar bezetting nodig.
Tot slot konden we de toren in om het uitzicht op het strand te zien. Dat blijkt dus een probleem. Een groot deel van het zicht wordt weggenomen door een steeds hoger groeiend duin. Dat duin mag niet laag worden gehouden vanwege de Natura2000 status van deze grijze duinen. Allerlei technische maatregelen (camera’s, tijdelijke oost op strand, etc) zijn besproken en uitgeprobeerd, maar het blijven lapmiddelen.
Als ChristenUnie Velsen zijn we erg voor natuurbehoud, maar het mag niet ten koste gaan van de veiligheid (zeker niet als enkele km’s zuidelijk een heel duingebied opgeofferd wordt aan een race circuit). Wat ons betreft worden er op zeer korte termijn (binnen een jaar) maatregelen genomen om deze situatie te verbeteren. Voor de veiligheid, maar ook voor de vrijwilligers, die zich nu door regeltjes onmachtig voelen om hun werk goed te doen.