Nieuwsbrief CU IJmond Zomer 2023

IJmond
Nieuwsbrief Zomer 2023

Zomerse berichten en reces

In Velsen zijn op woensdag 28 en donderdag 29 juni 2023 de laatste raadsvergaderingen voor het zomerreces geweest. Een mooie gelegenheid dus om u nog even bij te praten over de ontwikkelingen in de ChristenUnie IJmond, voordat we aan de zomervakantie beginnen. Wij wensen iedereen een fijne, ontspannen en gezegende zomertijd.
Bestuur ChristenUnie IJmond
Fractie ChristenUnie Velsen

Afscheid Frits 10 mei

In de Algemene Ledenvergadering van de ChristenUnie IJmond op 10 mei jl. namen we na meer dan 20 jaar afscheid van Frits Korf als bestuurslid en oud-raadslid van de ChristenUnie IJmond.
Hierbij waren ca 20 leden en bekenden aanwezig. Leuk was ook dat twee oud raadsleden en wedhouders van de partij waren: Annette Baerveldt (D66) en Wim Westerman (GroenLinks). In de tijd dat zij nog raadslid waren werkten ze nauw met Frits samen en ontstonden ook goede persoonlijke banden. Uiteraard waren er mooie toespraken en geschenken, zoals een mooi beeldje van de ChristenUnie.

Benoeming Roel 10 mei 2023

In dezelfde ALV op 10 mei is Roel van der Linden benoemd als bestuurslid van ChristenUnie IJmond.
Roel woont in Uitgeest. In het dagelijks leven is hij docent Nederlands en Burgerschap aan het Regio College in Zaandam. Daarnaast is hij actief als lid van de werkgroep Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking binnen PerspectieF (de jongerenorganisatie van de ChristenUnie).
Als eerste klus gaat Roel binnen het bestuur aan de slag met het maken van een afdelingsplan voor ChristenUnie IJmond.

En daarvoor vraagt hij hieronder uw input.

Wat is uw droom voor de IJmond ?

Als ChristenUnie IJmond zijn we (als onderdeel van een landelijke pilot) als één van de eerste afdelingen in het land gestart met het opstellen van een afdelingsplan.

We staan stil bij onze visie en missie, om vervolgens concrete doelen te stellen voor onze afdeling. Hiervoor komen we op zaterdag 15 juli a.s. als bestuur, fractie en enkele leden samen op een zogenaamde heidag. Hiervoor zouden we ook graag uw input meenemen!

De vraag vanuit mijn kant hierbij is: wat is uw droom voor de IJmond en welke rol kan de ChristenUnie daarbij spelen? Ik nodig u uit om hierover na te denken en uw gedachten te delen! Dit kan door een mailtje te sturen naar: Roel van der Linden of even te appen naar: 06-15 41 24 11.

Een afdelingsplan wordt alleen maar sterker als meer mensen erover nadenken. Aarzel dus niet en deel alsjeblieft uw gedachten en ideeën!

Alvast heel erg bedankt, en een hele fijne zomer gewenst!

Groeten,
Roel van der Linden
Bestuurslid CU IJmond

Asielopvang

Vertrek Silja Europa
Het opvangschip voor vluchtelingen in Velsen-Noord vertrekt rond
1 juli uit Velsen. De Silja Europa (een schip met ruimte voor ca 1200 mensen) gaat in Rotterdam ingezet worden als doorstroomlocatie voor statushouders.
Op dezelfde plek in Velsen-Noord komt een aanzienlijk kleiner schip te liggen, waar de huidige vluchtelingen naar over zullen gaan.

Overbrugging opvang
Op dit moment verblijven nog 264 vluchtelingen op de Silja Europa. Het gaat hierbij om vluchtelingen die inmiddels binding hebben met de regio, zoals gezinnen met schoolgaande kinderen en mensen die stagelopen via Techport. Deze mensen moeten tijdelijk ergens anders worden ondergebracht, totdat het nieuwe kleinere opvangschip er is. Het COA werkt samen met de gemeente hard aan een passende oplossing en onderzoekt hiervoor meerdere mogelijkheden. Er zijn opties in andere gemeenten die tijdelijk ingezet kunnen worden voor de opvang van deze vluchtelingen. De kinderen kunnen tot de zomervakantie naar school blijven gaan in Heemskerk en Castricum. Er wordt dan vervoer geregeld van de tijdelijke opvanglocatie naar school en terug.

Komst nieuwe schip
De inzet van de gemeente blijft om de mensen met binding op te vangen in Velsen.
Tot eind 2024 komt er daarom een kleiner schip, dat op dezelfde plek als de Silja Europ komt te liggen. Als het schip is aangemeerd aan de VOB-kade en is ingericht voor de opvang, keren dezelfde vluchtelingen terug naar deze locatie. De verwachting is nu dat de opvang op het nieuwe schip eind augustus of begin september kan starten. De overbrugging zal dus tijdens de zomervakantie ergens anders zijn.

Opvang na 2024
Na 2024 zal Velsen opvang op land gaan realiseren voor ca 260 vluchtelingen. Er wordt onderzocht wat hiervoor de meest geschikte plek is, waarbij nu vooral gekeken wordt naar  Sportpark De Elta en het Landje van Handgraaf in Santpoort-Zuid.

Standpunt ChristenUnie Velsen
ChristenUnie Velsen zet zich er steeds voor in dat Velsen verantwoordelijkheid neemt voor goede asielopvang, zowel op korte als op langere termijn. De gemeente Velsen loopt hierbij vooruit op een eventuele Spreidingswet. Zo blijft Velsen de regie houden.

Algemene Beschouwingen 29 juni 2023

Op 29 juni 2023 sprak fractievoorzitter Frank Cornet onderstaande algemene beschouwingen uit:

“In deze onrustige tijd ervaren steeds meer inwoners problemen.”

Tot drie keer toe staat deze zin in de perspectiefnota.
Het lijkt een onheilsboodschap. En zeker als een boodschap drie keer herhaald wordt, dan weet je dat er iets aan de hand is.

Als ChristenUnie delen we deze zorgen over de toekomst.

Maar tegelijkertijd zien we veel positieve ontwikkelingen in Velsen, ontwikkelingen waar we hoop uit putten en die we moeten versterken.

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen

Het is al weer even geleden, maar op 15 maart jl. konden we stemmen voor Provinciale Staten en de Waterschappen. Als ChristenUnie Velsen ondersteunden we de campagne van Michel Klein (op foto rechts, naast Frank Cornet links), die voor zijn derde periode als statenlid werd verkozen. Voor ons als IJmond is het belangrijk om goed contact te hebben met Michel en zijn fractie, bijvoorbeeld over de Velserpont, Tata, Doorfietsroutes, Openbaar Vervoer en Geluidsoverlast Schiphol.

Velsen in het kort

Een paar highlights uit de Velsense politiek:

• De fractie bestaat uit Rosa Barth (steunfractielid) en Frank Cornet (fractievoorzitter). We zouden er graag nog een steunfractielid bij hebben om in raadssessies mee te praten over alle belangrijke politieke onderwerpen! Aarzel niet en neem contact op met Frank Cornet
  • We hebben ons hard gemaakt voor de continuering van asielopvang in Velsen
  • Dankzij een motie van o.a. ChristenUnie is het nu mogelijk om schenkingen te doen aan mensen in de bijstand tot een bedrag van 1800 euro.
  • Voor schuldhulpverlening aan jongeren wordt het project New Future doorgezet. Hierbij worden niet alleen financiele problemen aangepakt, maar ook andere problemen waar de jongere tegenaan loopt.
  • Veel aandacht gaat uit naar woningbouw. Als ChristenUnie zetten we ons in voor betaalbare woningen voor met name jongeren en geschikte woningen voor senioren. Omdat woningbouw in IJmuiden aan Zee waarschijnlijk niet gaat lukken, vindt ChristenUnie dat nu werk moet worden gemaakt van woningbouw aan de Grote Buitendijk in de Velserbroek. Het groen tussen de dorpskernen willen we behouden, dus wat CU betreft geen verhuizing van RKVV naar sportpark Groeneveen (dat dan dus groter moet worden).
  • De rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar gemeentelijke zorg voor
    mensen met dementie en hun mantelzorgers. Belangrijke aanbevelingen:
    zorg voor verbetering in de samenwerking in de dementieketen en voor voldoende respijtzorg plekken. Als CU staan we achter de aanbevelingen uit het onderzoek. We hebben laten vastleggen dat we ieder jaar door het college worden geinformeerd over de verbeteringen.

48e Partijcongres op 3 juni 2023

3 juni was het half jaarlijkse congres van de ChristenUnie in een vernieuwde opzet en met veel ruimte voor discussie over vele onderwerpen in subsessies. Voor het eerst hield Mirjam Bikker haar toespraak als partijleider en werd onder grote dank afscheid genomen van Gert-Jan Segers.
Het congres is nog terug te kijken via deze link