CU Velsen in januari 2024

IJmond
CU Velsen in Januari 2024

Hoopvol onderweg!

Het pad eindigt in een plas, met een dun laagje ijs, nog niet genoeg om overheen te lopen.
Een beeld begin januari tijdens één van mijn wandelingen door de duinen.
Maar als het langs deze weg niet kan, zoeken we gewoon een andere weg, of misschien wel dé Weg. En zo gaan we ook politiek verder, hoopvol zoekend naar nieuwe wegen.
De verkiezingen van november liggen alweer een paar maanden achter ons, maar bepalen door de formatiegesprekken nog dagelijks het nieuws. En ondertussen bereiden we ons alweer voor op de volgende verkiezingen, voor het Europees Parlement in juni dit jaar.

En af en toe is het goed een pas op de plaats te maken.
Een korte terugblik op alweer de eerste maand van dit jaar, vooral uit Velsen.

Januari 2024

Januari is politiek gezien vaak een rustige maand. In december zijn een hoop stukken (belastingverordeningen enzo) nog net voor het eind van het jaar afgehandeld. Daarom waren we maar weinig stukken voor januari en is besloten de raadsvergadering te laten vervallen. Maar daarnaast is er nog genoeg te doen.

Evaluatie tweedekamer verkiezingen
Bestuur en fractie hebben op een zaterdagochtend stil gestaan bij de uitslag van de tweedekamer verkiezingen. We zijn teleurgesteld dat ook in de IJmond fors minder mensen op de ChristenUnie hebben gestemd. Onze gedachten hierover en over de gevoerde campagne hebben we teruggekoppeld aan het landelijk bestuur. In ieder geval was duidelijk dat regeringsdeelname in de beeldvorming niet goed heeft uitgepakt. Maar we blijven hoopvol en dapper doorgaan met het uitdragen van onze christelijke boodschap, dat we niet alleen voor onszelf leven.

Netwerkbijeenkomst Zorg
In Nijkerk hebben we een netwerkbijeenkomst van Christenunie over zorg bijgewoond.
Met elkaar hebben we besproken wat we op ons af zien komen en hoe we daar als partij, maar ook als samenleving mee om moeten gaan. Want één ding is duidelijk, we kunnen niet alles van de overheid verwachten, en er moet voldoende zorg zijn voor de kwetsbaren en minder kapitaalkrachtigen. Dat betekent dat we als samenleving hierin een opgave hebben.

Criminaliteit in Velsen
In IJmuiden worden we de laatste maanden geconfronteerd met ernstig geweld onder drugscriminelen. Dit gaat gepaard met het plaatsen van explosieven en onderlinge bedreigingen. Onze burgemeester,  het college en de politie en handhavers zitten hier bovenop en pakken dit serieus aan door

• sluiting van woningen,
  • invoeren van camerabewaking,
  • instellen van een veiligheidsrisicogebied waardoor extra controles mogelijk zijn.

We rekenen erop dat dit bijdraagt aan het terugdringen van dit geweld.

Woningbouw
Plekken voor nieuwe woningen zijn lastig te vinden. Kustdorp IJmuiden (bij de jachthaven Seaport) lijkt als bouwlocatie te vervallen, omdat dat juridisch en bouwtechnisch (zeker met te verwachten zeespiegelstijgingen en mogelijke versterking van duinen) erg lastig ligt. Dus nu wordt naar andere grotere en kleinere locaties gezocht. Als ChristenUnie Velsen  zijn we altijd voorstander geweest van bouwen tussen de Grote Buitendijk en de A9 in de Velserbroek. Daarnaast leveren de plannen voor Pont tot Park (vervanging en nieuwbouw in IJmuiden) een flink aantal woningen op. Maar dat zal allemaal nog flink wat tijd kosten, voordat alles is uitgewerkt. Discussie spitst zich nog toe op bebouwen van velden waar nu RKVV is gevestigd in Driehuis. RKVV zou dan moeten verhuizen naar de bollenvelden tussen Santpoort-Noord en Driehuis, tussen spoorlijn en Santpoortse Dreef. ChristenUnie Velsen is hier niet enthousiast over:

• Dit gebied staat gepland als ecologische verbindingszone tussen Kennemerduinen en Spaarnwoude.
  • Woningbouw op huidige velden RKVV is niet in lijn met de uitkomsten van de dorpsdialoog van nog maar enkele jaren geleden.

Bezoek aan scholen
Technisch CollegeDeze maand hebben we als gemeenteraad een bezoek gebracht aan drie scholen: de Franciscusschool, de Boekanier en het Technisch College. Deze drie scholen doen heel goed werk in regulier onderwijs, voor kinderen die extra aandacht nodig hebben en het technisch college maakt jongeren enthousiast voor allerlei vormen van techniek.
Mooi om het enthousiasme van de leerkrachten te horen en de vele mogelijkheden die er zijn voor kinderen en jongeren om zich voor te bereiden op een plek in de maatschappij die ook echt bij hen past.

Meer informatie over lopende zaken
zie op velsen.raadsinformatie.nl de agenda met alle vergaderstukken en onder documenten alle collegeberichten en raadsstukken.

Vacatures in Fractie en Bestuur

KoffiekopjeBinnen de fractie van de CU Velsen is er een vacature voor steunfractielid en voor een fractiemedewerker. Voor beide functies is een vergoeding mogelijk.

Na bijna 11 jaar deel uitgemaakt te hebben van het Bestuur van de CU IJmond zullen Reijer Kooij en Ries de Kogel dit jaar stoppen als bestuurslid. Wie gaat de uitdaging aan om hen op te volgen en zo actief bij te dragen aan de lokale christelijke politiek in de IJmond?

Dus neem contact met ons op voor een kopje koffie (iets anders hebben we natuurlijk ook) als je belangstelling hebt voor een rol als:

• Bestuurslid
  • Steunfractielid
  • Fractiemedewerker

Bel of app met:
Reijer Kooij (voorzitter afdeling CU IJmond): 06 - 303 277 70
Frank Cornet (fractievoorzitter): 06 - 512 446 70

Algemene Ledenvergadering 17 april 2024

Noteer alvast woensdagavond 17 april 2024 in de agenda!

Dan is er een ALV van de ChristenUnie IJmond. Ries De Kogel en Reijer Kooij nemen dan afscheid als bestuurslid van de ChristenUnie IJmond. Zij stellen het zeer op prijs wanneer  veel leden daar bij zijn. En onderwijl vragen wij onze leden om na te denken en het liefst een oplossing te vinden voor de opvolging in het Bestuur.

Hoopvol

We mogen hoopvol zijn, vertrouwen in de toekomst.
Omdat we weten dat we geliefd zijn
en gedragen worden door God onze Heer.
Omdat we staan voor een toekomst van vrede en gerechtigheid.
En omdat we daar zelf een bijdrage aan mogen leveren.

We laten zien dat er hoop is,
dat er een toekomst is waar we aan mogen werken,
waar kwetsbare wijken sterk worden,
waar mensen in armoede bestaanszekerheid krijgen,
waar we zorgen voor de schepping, voor vluchtelingen,
waar recht heerst.

Filippenzen 4: 4-9
En de vrede van God
die alle verstand te boven gaat,
zal jullie harten en gedachten behoeden
in Christus Jezus.
Voorts broeders en zusters,
al wat waarachtig is,
al wat eerbiedwaardig is,
al wat rechtvaardig is,
al wat ongerept is,
al wat lieflijk is,
al wat welluidend is,
als er enige deugd is,
als iets lof verdient,
overweeg dát;
wat je ook hebt geleerd
en aangenomen en gehoord
en gezien in de omgang met mij,
breng dat in praktijk;
en de God van de vrede
zal met je zijn.

Gebedspunten

Deze maand werd duidelijk dat ons steunfractielid Rosa wegens een burn-out tijdelijk een stap terug moet doen.
Dat betekent dat Frank het fractiewerk nu alleen doet. Gelukkig kan en mag hij keuzes maken en daarmee blijft het werk te doen.
Maar graag zijn we in gebed bij Rosa en haar man en kinderen. Dat zij goede mensen om zich heen hebben en dat Rosa weer mag herstellen.

Gebedspunten

• Dank voor de mensen die met ons als lokale partij meeleven en ons ondersteunen.
  • Dank voor het werk dat we mogen doen, ook al zijn we maar een kleine club
  • Kracht en zegen voor Rosa, zodat ze weer kan herstellen
  • Roeping van mensen die zich willen inzetten voor de Christelijke politiek in Velsen en IJmond